På resmålet

På resmålet – Frågor & svar

Har du frågor gällande din resa? Vi förstår att det finns mycket att tänka på, och därför har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren.

Om du inte hittar svar på din fråga är du alltid välkommen att kontakta oss. Skicka ett mejl till [email protected] eller ring oss på 031-270050, så hjälper vi dig gärna.
 

Behöver jag ta med mig resehandlingarna på resan?

Resehandlingarna är värdehandlingar som skall medtagas på resan och uppvisas i receptionen vid incheckning. Uppvisa resehandlingarna digitalt eller som utskrift.

Vart hämtas mina förbeställda skipass ut?

Uthämtning av skipass sker med hjälp av QR-koden som finns länkad i er bokningsbekräftelse. Om ni har bokat Norefjell, Hafjell eller Kvitfjell skickar vi även ut ett sms med QR-koden. Skipassen hämtas ut i en skipassautomat som finns i anslutning till skidcentret.

Incheckning under högsäsong

Observera att avvikelser från angiven incheckningstid kan förekomma under större ankomstdagar (påsklov, nyår, sportlov), detta gäller främst om ett större antal resenärer ankommer samtidigt och skall checka in, en viss fördröjning kan då ske på grund av köbildning vid incheckningen.

Ingår slutstädning?

Slutstädning ingår på nästan alla våra boenden. Undantag kan dock förekomma på orterna: Beitostölen, Idre Fjäll och Stöten. Det finns specificerat på din bokningsbekräftelse om slutstädning ingår eller inte. Kontakta oss för vidare information.

Slutstädning inkluderar ej hämtning av sopor

Observera att slutstädning inte inkluderar tömning av sopor vid boende med självhushåll. Sopor slängs på anvisad plats i anslutning till boendet. Det är inte tillåtet att lämna sopor utanför dörren till lägenheten/stugan vid avresa. Soporna skall slängas på närmaste miljöstation.

Avstånd inom hotell/lägenhetsanläggning

Ett par av våra hotell består av flera byggnader vilket kan innebära att du bor en bit ifrån från hotellets reception, badanläggning med mera.

Bilder

Lägenheten/hotellrummet som du bokat kan ha en annan utsikt jämfört med bilderna som finns på nordresor.se

Balkonger och altaner

Observera att balkonger och altaner inte skottas inför ankomst på en del boendealternativ. Hör med oss för information om ditt bokade boende.

Utrustning i lägenheter/stugor med självhushåll

Ett stort antal av våra stugor och lägenheter är privatägda. Interiör och utrustning skiljer sig ibland åt även om lägenheterna tillhör samma boendeanläggning. Vi specificerar i våra boendebeskrivningar utrustning som finns att tillgå i varje enskilt enhetsnummer. Riktlinjen är att om en specifik utrustning inte finns specificerad i boendebeskrivningen så saknar lägenheten/stugan denna utrustning.

Rent generellt så saknar många lägenheter och stugor i Norge torkskåp. Vid bokning av en privatägd enhet kan ägaren låst skidboden så att den inte är disponibel. Detta skiljer sig emellan varje lägenhet/stuga och om vi anger att det finns skidbod i boendebeskrivningen så är skidboden disponibel för dig som gäst. När det saknas information gällande skidbod i boendebeskrivningen så betyder det att ägaren låst skidboden eller att enheten saknar skidbod. För fullständig information om din bokade stuga/lägenhet är det alltid bäst att kontakta oss på 031-270050.

Mikrovågsugn

En del stugor och lägenheter på våra norska anläggningar saknar mikro trots att köket är fullt utrustat i övrigt. Mikro är inte lika vanligt förekommande i Norge jämfört med Sverige. Kontakta oss gärna innan avresa för mer information om mikro finns att tillgå i er bokade stuga eller lägenhet.

All inclusive

I våra paket med "All inclusive" ingår inte dryck till lunch eller middag då det enligt rådande lagstiftning är förbjudet att servera alkoholhaltiga drycker i obegränsad form inom Sverige samt i Norge. På hotell där det ingår lunchpaket gör man sitt personliga lunchpaket själv vid frukostbordet. Lunchpaket innefattar inte varm eller serverad mat utan företrädesvis bröd, pålägg. Vill man fylla en termos med kaffe så betalar man extra för detta direkt på hotellet.

Wi-Fi

De flesta av våra boenden erbjuder gratis Wi-Fi. Tänk dock på att hastigheten kan påverkas när många är uppkopplade samtidigt på exempelvis ett hotell. Eventuella driftstörningar hos internetleverantören ligger utanför vår kontroll.

Fri surf i Norge

Sedan den nya EU-regleringen 2017 surfar, ringer, sms:ar och mms:ar du inom EU/EES till samma pris som hemma i Sverige.

Vistas inte i skidanläggningen efter stängningstid

Pistmaskin som använder vajer kan medföra livsfara. När skidanläggningen är stängd är det en arbetsplats och det är inte tillåtet att vistas i anläggningen under dessa tider.

Stängda liftar/nedfarter

Nord-Resor frånsäger sig ansvar för stängda liftar eller nedfarter på grund av strömavbrott eller tekniska problem. Liftar/nedfarter kan vara stängda på grund av rådande väderförhållanden med mycket vind eller dimma under vissa dagar. Våra skidanläggningar följer föreskrivna säkerhetsbestämmelser.

Rökfritt

Samtliga av våra boendealternativ är rökfria. Vid överträdelse debiteras en avgift direkt från anläggningen.

Arrangemang och tävlingar

På våra orter kan vissa nedfarter påverkas av arrangemang och tävlingar, detta kan medföra att någon nedfart är avstängd för allmänheten under vissa dagar (främst helger). Vi försöker i största möjliga mån informera om inplanerade arrangemang vid bokning. Vid vissa tillfällen kan arrangemang inplaneras med kort varsel och detta står utanför vår kontroll.

Skiduthyrning

Rekommendationen är att alltid boka skidutrustning av en uthyrning belägen på orten man skall besöka. Om man hyr utrustning hemma så kan det innebära extra kostnader om någon utrustning inte passar eller går sönder. Förboka skidutrustning i god tid innan avresa om du reser under högsäsong.

Ski in - ski out via skidväg

Observera att skidvägar aldrig kan garanteras då skidvägarna är beroende av tillgången på natursnö. Skidvägar är ofta även en del av begreppet ski in - ski out, där du kan nå boendet/pisten genom transportspår av varierande svårighetsgrad. Kontakta oss gärna för mer information om ditt specifika boende. 

Kvarglömda saker

Nord-Resor ansvarar ej för kvarglömda saker. Kvarglömda matvaror slängs av städpersonalen. Kontakta oss om du glömt värdesaker så kontakar vi anläggningen och undersöker om era värdesaker är upphittade av städpersonalen.

Skidskola

För att bli garanterad plats på respektive skidskola så rekommenderar vi bokning senast tre veckor före ankomst. Detta gäller speciellt under högsäsongsveckor som sportlov, påsklov och jullov.

Boende i flerfamiljshus

Oavsett tid på dygnet är det inte tillåtet att spela hög musik så att andra störs. Visa extra hänsyn mellan kl. 22.00 och 08.00. Vid störande ljudnivå från grannar, kontakta receptionen direkt på plats.

Borttappad nyckel

En förlorad nyckel kan efterfaktureras direkt från boendeanläggningen. Kostnaden varierar emellan 500 - 3.000:- (NOK/SEK) beroende på anläggningens nyckelhantering.

Senare utcheckning

I regel är det inte möjligt att senarelägga utcheckningen. I vissa undantagsfall är det möjligt med sen utcheckning om lägenheten/stugan/hotellrummet inte har ankommande gäster. Hör med receptionen på plats för mer information.

Förvaring av läkemedel på hotell

Har ni läkemedel som kräver kylförvaring kan ni förvara läkemedlet i hotellets restaurangkylar. På vissa hotell finns en mindre kyl på rummet. Hör med oss för vidare information.

Storlek på bastu

I vissa lägenheter och stugor så är bastun inte dimensionerad för det antal personer som inryms i boendet. Hör med oss för information angående ditt specifika boende.

Nyttjande av faciliteter och förvaring av bagage på avresedagen

Våra hotell erbjuder bagageförvaring om ni vill åka skidor på avresedagen efter utcheckning. Det är också tillåtet att nyttja allmänna faciliteter på hotellet under avresedagen (pool/duschar/omklädningsrum).

Laddningsstationer för elbil

Många av våra hotell och lägenetsanläggingar har har laddningsstationer för elbil. Hör med oss för exakt information gällande hotellet eller lägenhetsanläggningen du bokat.

Jourtelefon

Vid akuta ärenden finns vi tillgängliga på vårt journummer +46 31 334 37 49. Jourtelefonen är bemannad dygnet runt. På vardagar mellan 09.00-17.00 finns vi tillgängliga på +46 31 27 00 50.
 

Fel/brister i en bokad enhet

Om du upptäcker fel eller brister i ditt bokade boende, vänligen anmäl det omedelbart till receptionen på din destination. För akuta problem, kontakta receptionen direkt via telefon.

Det är väldigt viktigt att du meddelar receptionen så att personal kan åtgärda felet. Försök inte att lösa problemet själv innan du har varit i kontakt med receptionen. Om du inte får den hjälp du behöver kontakta oss på [email protected] eller +46 31 334 37 49. Vår jour är bemannad dygnet runt.