Välj ditt resmål
    Norge
  • Hafjell
  • Kvitfjell
  • Norefjell
  • Trysil
  • Hemsedal
  • Geilo
  • Beitostölen
  • Skeikampen
  • Sverige
  • Idre Fjäll
  • Stöten i Sälen
  • Lofsdalen
  • Åre

Resa med Nord-Resor

För att skidresan du bokat med oss skall bli så lyckad som möjligt är det viktigt att du läser igenom all information vi presenterar på denna sidan. Saknar du någon information eller undrar du över något? Kontakta oss på 031-270050 så skall vi hjälpa dig på bästa sätt.

Wi-Fi
En stor del av våra boendealternativ har gemensamt fritt Wi-Fi. Man skall dock ta i beaktande att när många är uppkopplade samtidigt kan det gå långsammare än vad man är van vid.

Fri surf i Norge
Sedan den nya EU-regleringen 2017 surfar, ringer, sms:ar och mms:ar du inom EU/EES till samma pris som hemma i Sverige.

Inför avresa

Allergier
Vid matintolerans eller allergier är det viktigt att ni anger detta till oss i god tid innan avresa. Anläggningen kan då anpassa mat och boende utifrån era behov.

Resevillkor
Det är viktigt att man som kund läser våra resevillkor innan avresa.

Önskemål
Om du har specifika önskemål kan vi framföra detta till anläggningen, ett önskemål får dock aldrig förväxlas med ett krav eller löfte.

Resa med husdjur
Från och med den 1 maj 2013 har Norge infört krav på avmaskning mot dvärgbandsmask för hundar och katter som förs in från Sverige till Norge. Bestämmelserna innebär i korthet att alla hundar och katter ska behandlas mot rävens dvärgbandsmask inom 48 timmar före inresa till Norge från Sverige. En nyhet i dem nya bestämmelserna är att avmaskningen skall ske hos veterinär. Det räcker alltså inte med enbart en egendeklaration utan avmaskningen måste intygas av legitimerad veterinär. Mer information finner du här.

Funktionsnedsättning
Det är vårt mål att alla som reser med oss skall få en så lyckad resa som möjligt. För att kunna tillgodose detta är det mycket viktigt att vi vid bokningstillfället får reda på vilka specifika krav som ditt funktionshinder eller funktionsnedsättning ställer på en väl fungerande resa. Merparten av våra destinationer erbjuder anpassat boende mot förfrågan. På flera av våra destinationer finns "ledsagarskipass" där ledsagare får skipass utan kostnad mot uppvisande av ledsagarbevis. Hör med oss för vidare information.

Vid halt väglag
Tänk på att följa väderprognoserna noga inför avresa, på en del av våra resmål kan det krävas snökedjor vid sämre väder med snöfall. Detta gäller speciellt om man skall en bit upp på fjället. Rådgör gärna med oss innan avresa.

Vägtullar
Vägtullar förekommer på en del vägar i Norge. Registreringsskylten fotograferas och faktura sänds till bilens ägare. Fordon som inte är registrerade i Norge faktureras genom Euro Parking Collection plc (EPC) i London.

Privata vägar med "vägbom"
Det förekommer vägbom på en del av våra orter om man skall köra en bit upp på fjället. Kostnaden varierar emellan 20-40:- (NOK) och samtliga bompasseringar accepterar kort som betalmedel.

Vägbeskrivning till boende
Vägbeskrivning till ert bokade boende får ni tillsammans med nyckeln när ni checkar in på anläggningen.

Vägbeskrivning till ort
Vägbeskrivning till orten ni skall besöka finns i era resehandlingar och under respektive ortsida på nordresor.se

Vad innehåller ett linnepaket?
En linnepaket innehåller påslakan, lakan, örngott samt liten och stor handduk.

Finns det täcke och kudde?
I alla våra boendealternativ finns en uppsättning täcke och kudde för det antal som stugan/lägenheten rymmer. Bäddantal för stugan/lägenheten som ni bokat finns angivet på era resehandlingar.

Finns det ved i lägenheten/stugan?
Ved finns inte i lägenheten eller stugan om ni inte beställt det. Det går att förbeställa ved genom att kontakta oss på 031-270050.

Finns det barnstol/barnsäng i boendet?
Barnstol och barnsäng finns vanligtvis inte i boendet. På samtliga av våra boendealternativ finns möjlighet att beställa till barnsäng/barnstol mot kostnad innan avresa. Observera att täcke och kudde inte ingår vid förbeställning av barnsäng.

Betalning

Betalning av resa
Betalning sker på "Mina sidor". Inloggningsuppgifter medföljer i bekräftelsen vi skickar ut efter beställd resa. Du kan betala din resa med VISA/Mastercard eller via bankgiro/OCR. Det går även bra att betala i vår butik på Energigatan 17D i Kungsbacka.

Avbeställningsskydd
Vid många tillfällen har du redan ett avbeställningskydd i din kortförsäkring eller hemförsäkring. Det är dock upp till varje resenär att själv se över sina försäkringar. Tänk på att en del försäkringsgivare kräver att transport skall ingå i resans pris för att försäkringen skall vara gällande. Om du skulle sakna avbeställningsskydd är det möjligt att komplettera din bokning med vårt avbeställningsskydd upp till en vecka efter bokningstillfället. Vid mindre än 60 dagar kvar till avresa måste avbeställningsskyddet beställas vid bokningstillfället. Se resevillkor för fullständig information gällande avbeställningsskydd.

Garantier
Alla som säljer eller marknadsför något som omfattas av resegarantilagen måste ha resegaranti hos Kammarkollegiet för att skydda sina resenärer. Nord-Resor har ställt en statlig garanti till Kammarkollegiet. En trygghet för dig som reser med oss. För mer information klicka här.

På resmålet

Behöver jag ta med mig resehandling/voucher på resan?
Resehandling och voucher är värdehandlingar som skall medtagas på resan och uppvisas i receptionen vid incheckning.

Vart hämtas mina förbeställda skipass ut?
I regel får du dina skipass i samband med att du hämtar nyckeln till boendet. Eventuella avvikelser framgår av skipassbeställningen vi skickar ut tillsammans med resehandlingarna. Vid förbeställning av skipass som är gällande på ankomstdagen så kan skipassen hämtas ut innan ni får nyckeln till ert boende.

Incheckning under högsäsong
Observera att avvikelser från angiven incheckningstid kan förekomma under större ankomstdagar (påsklov, nyår, sportlov), detta gäller främst om ett större antal resenärer ankommer samtidigt och skall checka in, en viss fördröjning kan då ske på grund av köbildning vid incheckningen.

Slutstädning inkluderar ej hämtning av sopor
Observera att slutstädning inte inkluderar tömning av sopor vid boende med självhushåll. Sopor slängs på anvisad plats i anslutning till boendet. Det är inte tillåtet att lämna sopor utanför dörren till lägenheten/stugan vid avresa. Soporna skall slängas på närmaste miljöstation.

Avstånd inom hotell/lägenhetsanläggning
Ett par av våra hotell består av flera byggnader vilket kan innebära att du bor långt från hotellets reception, badanläggning med mera.

Bilder
Lägenheten/hotellrummet som du bokat kan ha en annan utsikt än bilderna som finns på nordresor.se

Utrustning i lägenheter/stugor med självhushåll
Ett stort antal av våra stugor och lägenheter är privatägda. Interiör och utrustning skiljer sig ibland åt även om lägenheterna tillhör samma boendeanläggning. Vi specificerar i våra boendebeskrivningar utrustning som finns att tillgå i varje enskilt enhetsnummer. Riktlinjen är att om en specifik utrustning inte finns specificerad i boendebeskrivningen så saknar lägenheten/stugan denna utrustning.

Rent generellt så saknar många lägenheter och stugor i Norge torkskåp. Vid bokning av en privatägd enhet kan ägaren låst skidboden så att den inte är disponibel. Detta skiljer sig emellan varje lägenhet/stuga och om vi anger att det finns skidbod i boendebeskrivningen så är skidboden disponibel för dig som gäst. När det saknas information gällande skidbod i boendebeskrivningen så betyder det att ägaren låst skidboden eller att enheten saknar skidbod. För fullständig information om din bokade stuga/lägenhet är det alltid bäst att kontakta oss på 031-270050.

All inclusive
I våra paket med "All inclusive" ingår inte dryck till lunch eller middag då det enligt rådande lagstiftning är förbjudet att servera alkoholhaltiga drycker i obegränsad form inom Sverige samt i Norge. På hotell där det ingår lunchpaket gör man sitt personliga lunchpaket själv vid frukostbordet. Lunchpaket innefattar inte varm eller serverad mat utan företrädesvis bröd, pålägg. Vill man fylla en termos med kaffe så betalar man extra för detta direkt på hotellet.

Wi-Fi
En stor del av våra boendealternativ har gemensamt fritt Wi-Fi. Man skall dock ta i beaktande att när många är uppkopplade samtidigt kan det gå långsammare än vad man är van vid, detta gäller främst vid streaming av film och andra aktiviteter som tar mycket bandbredd. Hör med oss för exakt information gällande ditt boende.

Arrangemang och tävlingar
På våra orter kan vissa nedfarter påverkas av arrangemang och tävlingar, detta kan medföra att någon nedfart är avstängd för allmänheten under vissa dagar (främst helger). Vi försöker i största möjliga mån informera om inplanerade arrangemang vid bokning. Vid vissa tillfällen kan arrangemang inplaneras med kort varsel och detta står utanför vår kontroll.

Stängda liftar/nedfarter
Nord-Resor frånsäger sig ansvar för stängda liftar eller nedfarter på grund av strömavbrott eller tekniska problem. Liftar/nedfarter kan vara stängda på grund av rådande väderförhållanden med mycket vind eller dimma under vissa dagar. Våra skidanläggningar följer föreskrivna säkerhetsbestämmelser.

Rökfritt
Samtliga av våra boendealternativ är rökfria. Vid överträdelse debiteras en avgift direkt från anläggningen.

Skidskola
För att bli garanterad plats på respektive skidskola så rekommenderar vi bokning senast tre veckor före ankomst. Detta gäller speciellt under högsäsongsveckor som sportlov, påsklov och jullov.

Skiduthyrning
Rekommendationen är att alltid boka skidutrustning av en uthyrning belägen på orten man skall besöka. Om man hyr utrustning hemma så kan det innebära extra kostnader om någon utrustning inte passar eller går sönder

Ski in - ski out via skidväg
Observera att skidvägar aldrig kan garanteras då skidvägarna är beroende av tillgången på natursnö. Kontakta oss gärna för mer information om ditt specifika boende.

Borttappad nyckel
En förlorad nyckel kan efterfaktureras direkt från boendeanläggningen. Kostnaden varierar emellan 500 - 3.000:- (NOK/SEK) beroende på anläggningens nyckelhantering.

Kvarglömda saker
Nord-Resor ansvarar ej för kvarglömda saker. Kvarglömda matvaror slängs av städpersonalen. Kontakta oss om du glömt värdesaker så kontakar vi anläggningen och undersöker om era värdesaker är upphittade av städpersonalen.

Boende i flerfamiljshus
Oavsett tid på dygnet är det inte tillåtet att spela hög musik så att andra störs. Visa extra hänsyn mellan kl. 22.00 och 08.00. Vid störande ljudnivå från grannar, kontakta receptionen direkt på plats.

Nyttjande av faciliteter och förvaring av bagage på avresedagen
Våra hotell erbjuder bagageförvaring om ni vill åka skidor på avresedagen efter utcheckning. Det är också tillåtet att nyttja allmänna faciliteter på hotellet under avresedagen (pool/duschar/omklädningsrum).

Senare utcheckning
I regel är det inte möjligt att senarelägga utcheckningen. I vissa undantagsfall är det möjligt med sen utcheckning om lägenheten/stugan/hotellrummet inte har ankommande gäster. Hör med receptionen på plats för mer information.

Jourtelefon
Vid akuta ärenden finns vi tillgängliga på vårt journummer +46 708 84 19 06. Jourtelefonen är bemannad dygnet runt. På vardagar mellan 09.00-17.00 finns vi tillgängliga på +46 31 27 00 50.

Förvaring av läkemedel på hotell
Har ni läkemedel som kräver kylförvaring kan ni förvara läkemedlet i hotellets restaurangkylar. På vissa hotell finns en mindre kyl på rummet. Hör med oss för vidare information.

Storlek på bastu
I vissa lägenheter eller stugor så är bastun inte dimensionerad för det antal personer som inryms i boendet. Hör med oss för information angående ditt specifika boende.